DRESZCZ - DEPARTAMENT ROZWOJU EKSPERYMENTÓW STREFA ZAMKNIĘTA : CZAS ZAGŁADY. - Recenzja "Więźnia labiryntu" Jemesa Dashnera

DRESZCZ - DEPARTAMENT ROZWOJU EKSPERYMENTÓW STREFA ZAMKNIĘTA : CZAS ZAGŁADY.


James Dashner jest amerykańskim autorem którego „Więzień labiryntu” przez długi czas królował na listach bestsellerów. Gdzie ukryty jest fenomen tej pozycji ? Główny bohater budzi się pewnego dnia w windzie która wiezie go w całkowicie nieznane mu miejsce. Co ciekawe nie pamięta nic ze swojego poprzedniego życia, nie wiem gdzie się dokładnie znajduje oraz gdzie zabiera go tajemniczy szyb. Jak się okazuje Thomas nie jest jedyny który miewał takie problemy. Zmierza do tajemniczego miejsca gdzie przebywają chłopcy z brakiem pamięci, porozumiewający się dziwnym językiem, zdani tylko na siebie pośród strasznych bestii, w centrum tajemniczego labiryntu. Czy nasz bohater poradzi sobie z tą sytuacją ? Dlaczego czuje dziwny związek z nowo poznanym miejscem ? Kim są ludzie którzy ich tam zamknęli oraz co się stanie kiedy pewnego dnia życie każdego z chłopców wywróci się do góry nogami wraz z pojawieniem się tajemniczej dziewczyny ? Na te pytania odpowiada w pierwszym tomie przygód o młodych Streferach James Dashner. Od pierwszych stron mamy świadomość że nie mieliśmy wcześniej do czynienia z taką historią. Jest to coś nowego, świeżego. Mimo to osobiście w niektórych momentach naprawdę się nudziłam i miałam ochotę uderzyć autora aby wreszcie pojawiła się jakaś akcja. Jesteśmy bombardowani pytaniami na które często nie znajdujemy satysfakcjonującej odpowiedzi. Główny bohater irytował mnie czasem niesamowicie. Thomas zachowuje się w niektórych sytuacjach całkowicie irracjonalnie, wbrew jakimkolwiek zasadom ludzkiej logiki. Jest niezdecydowany, na każdym kroku poświęca swoje życia dla innych. Taka postawa bohatera jest dla mnie nie do zniesienia. Plusem jednak są postacie drugoplanowe które bardzo polubiłam. Dodają one historii urok, życia, realności. Jeśli mam być szczera pierwsza część książki niezbyt zachęcała mnie do czytania, byłam znudzona, ale mimo to ciekawa. Pytania, świat jaki tworzy autor nie pozwala od tak rzucić książki – jesteśmy zbyt ciekawi tego jak zamierza to wyjaśnić, chcemy zrozumieć wszystko od samego początku. Gdyby nie zakończenie pierwszy tom tej serii oceniłabym naprawdę nisko, jednak koniec był tak spektakularny że siedziałam z otwartą buzią, nie dowierzając. Ostatnie kilka stron rekompensują znudzenie w poprzednich rozdziałach. Niesamowite jest to że wszystkie wydarzenia doprowadziły właśnie do takiego końca. Dashner spowodował że w głowie miałam istny mętlik. Zrodził w niej więcej pytań niż dał odpowiedzi. Jestem przekonana że kolejne tomy okażą się dużo lepsze. Trzeba przyznać że początki serii nigdy nie są wzbogacone o wielką akcję, zawierają zalążek historii, budowanie świata i postaci. Wybaczam więc Dashnerowi chwile w których miałam ochotę zasnąć i zabieram się za czytanie kolejnych tomów.  

Tytuł: Więzień Labiryntu 
Autor: James Dashner 
Ilość stron: 424
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc 
Kategoria: Literatura młodzieżowa 
Ocena: 7/10 

6 komentarzy:

  1. Dzika fantazja na podstawie klasycznego mitu o Minotaurz, podana w sosie postapo/YA? Niestety, nie dla mnie, szczególnie że książka ma pewne problemy,o których wspominasz:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś w tym rodzaju jak napisałaś, mam nadzieję że drugi tom będzie zdecydowanie lepszy ;)

      Usuń
  2. Muszę w końcu po te książkę sięgnąć. Ale jakoś mi to nie wychodzi. :o

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam "Więźnia labiryntu" i bardzo mi się podobał, mimo swoich wad. Od dłuższego czasu nie mogę się jednak zabrać za drugi tom, zaczęłam go i przerwałam gdzieś w połowie, ale może do niego wrócę, bo na jesień wychodzi film, który chcę obejrzeć, mimo że pierwszy mi się nie podobał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie film się nawet podobał jeżeli nie bierzemy pod uwagę tego jak bardzo odbiegał od książki. Ja już jestem za połową drugiej części i nie mogę się nadziwić gdyż moim zdaniem jest dużo lepsza niż pierwsza więc bierz się za czytanie, a nie pożałujesz ! :)

      Usuń
  4. Ja kocham całą trylogię "Więzień labiryntu". Jest jedną z moich ulubionych trylogii. Najbardziej podoba mi się pierwszy i drugi tom. Trzeci mnie wnerwiał, a zakończenie mi się średnio podoba, no ale trudno i tak kocham tą historie całym serduszkiem <3. Gorąco ją polecam. Świat, który wykreował autor jest cudowny, dopracowany, pomysłowy. Bohaterzy są super. Lubię w Thomasie tą ciekawość, której brakuje mi w wielu bohaterach innych książek.Lubię Newta, Minho, Chucka, Teresę. Mi nie przeszkadzał początkowy brak akcji. Było w sam raz.
    A okładka urzekająca <3
    Jest tez prequel tej powieści "Rozkaz zagłady", który również jest wspaniały.
    Jeszcze raz gorąco polecam ;)
    Pozdrawiam *.*

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Poczytajmy coś ! , Blogger